blingbling.reismee.nl

Tarifa en weer naar huis.

Hoi iedereen, afgelopen donderdag (20/06/19) in Tarifa aangekomen wat het einde van het fiets gedeelte was en na nog een 5 daagse camper vakantie dinsdag weer thuis gekomen.

Overzicht vanaf Baamonde: O Salto-Santiago de Compostela-Cestantes-Caminha-Madalena-Praia da Vagueira-Nazaré-Santa Cruz-Cascais-Setubal-Vila Nova de Milfontes-Sagres-Albufeira-Moncarapacho-Huelva-Los Palacios y Villafranca-Chiclana de la Frontera-Tarifa

Eindstand: 5376 km, 297.34 uur, 45.259 hoogte meters, 62 dagen gefietst

A Coruña was leuk om aan te komen, dat blijkt ook wel uit de foto die daar genomen is.
Mooie promenade met stoer strand.
Daarna door naar Santiago de Compostela waar ik Mirjam met mijn ouders getroffen heb. We hebben daar vier dagen met zijn vieren doorgebracht wat heel leuk en gezellig was. Wat een leuke stad met heel veel restaurantjes waar je lekker kan eten. Even met zijn vieren het lekkere Spaanse leven genoten. Een Auto gehuurd en naar kaap Finistere/Fisterra gereden met zijn vieren. Mijn vader die vroeger op de koopvaardij gevaren heeft is hier vaak voorbij gevaren (wat ook gemeld werd in de kranten). Leuk dat we dan nu met zijn allen samen op de landkant naar de zee hebben staan kijken.
Met toch wel een brok in de keel weer afscheid genomen van ouders en Mirjam en de tocht weer voorgezet. Doel werd om in 12 dagen naar Moncarapacho een dorpje oostelijk van Faro te fietsen waar Mirjam met de zaak een verblijf zou hebben.

1 dag na vertrek vanuit Santiago de Compostela de grens met Portugal over gevaren. Dat blijft leuk die pontjes die je kan nemen wanneer je weer bij een monding van een rivier aankomt.
De volgende ochtend ook nog een cadeautje gekregen, een uur gewonnen ten opzichte van de Spaanse tijd, dat is best lekker wanneer je wakker wordt en pas bij het weg fietsen door krijgt dat het een uur eerder is in Portugal.
Op naar Porto maar dat was niet een succes, wat een drukke stad zonder fietspaden (in de stad, buitenom is wel wat te vinden) en een hoop dronken schreeuwende Engelsen. Ik dacht jemig wat een hoop vrijgezellen feestjes hier, maar het bleken de supporters te zijn voor de voetbal wedstrijd die s’avonds gespeeld zou worden. Ik ben maar snel doorgefietst tot iets voorbij Porto.
De volgende dag bleek dat Engelse hooligans ook nog de stad hadden willen verbouwen maar gelukkig heeft de Portugese politie hard ingegrepen om erger te voorkomen.
Alle Engelsen die ik de dagen daarna nog tegenkwam schaamden zich de ogen uit hun hoofd, wat is dat toch met die hooligans?

Onderweg naar het zuiden 1 dag met heel slecht weer meegemaakt, horizontale regen en wind die als doel had mij naar Nederland te blazen leek het wel. Kortom lang schuilen in een restaurant waar je dan weer lekker aan het praten raakt met de eigenaar die het restaurant naast zijn technisch installatie bedrijf erbij doet omdat hij het zo leuk vindt.
In Praia da Vaguerira bij een surf hostel wat in de verbouwing was uitgekomen en door de eigenaar en wat vrienden meegenomen voor een biertje…. Blijven gezellige gasten die surfers. Het was dat de condities niet best (voor mij) waren anders was dit wel een spot om langer te blijven.
Dit was een beetje de opmaat voor volgende hostels langs de kust, erg flex, mooie stranden aardige mensen en lekker eten wat allemaal niet te duur is. Het Kamperen schoot er een beetje bij in, gedeeltelijk omdat in Portugal overnachten in hostel / B&B niet duur is en ook doordat ik Mirjam wilde treffen er toch wel wat meer km’s gemaakt moesten worden dan normaal. Naar Nazaré was de max met dik 137 km.. (Ik moet bekennen dat de wind na het hele slechte weer eerder daarna eigenlijk voortdurend uit het noorden is gaan waaien waardoor ik tot achter Faro extra voortgeduwd werd).
Nazaré dan ben je ook wel in het hart van de big-wave surf gemeenschap. Voor de mensen die het niet kennen, google Nazaré big wave surfing en de foto’s en filmpjes zullen indrukwekkend zijn. Leuk om dan het vuurtorentje te bezoeken van de foto’s en filmpjes.

Onderweg nog de wedstrijd NL-Portugal in een kroeg gekeken, netjes oranje gekleed zoals dat hoort en wat door de Portugezen gewaardeerd werd. Het zijn goede winnaars die Portugezen ?.

De dag dat ik naar Sagres fietste had de “ lés-a-lés motor rally”, nogal een groot Portugees motor event met wel heel veel motoren, ook uitgekozen om over dezelfde route als ik naar Sagres te gaan….. De hele dag heb ik tussen de motoren mogen fietsen….In het begin leuk, aan het einde ronduit irritant die herrie van het gas geven nadat ze je ingehaald hebben.. Ik begrijp de mensen langs de rivieren weer een stuk beter die motor vrije wegen willen….

Het doel werd gehaald, vrijdag 14/06 mijn lief weer getroffen in een (heel) luxe hotel waar zij voor het werk zat. Leuk kennis gemaakt met wat collega’s van Mirjam en een super lekker weekendje met zijn tweetjes gehad.

Facebook blijkt tocht wel handig. Ouders van vrienden bleken met de camper in de buurt te zitten en of ik zin had om ff langs te gaan voordat ze terug naar NL gingen rijden? Ik bedacht een ander voorstel, hebben jullie zin om vanaf Tarifa terug naar NL te rijden? Dan hebben jullie er een bijrijder bij voor de tocht terug.
Dat werd als een goed plan ontvangen en afgesproken werd om donderdag in Tarifa af te spreken. Nog ff doorstoempen dan voor mij. Bijna moet je dan door Sevilla (wat best ver van de kust ligt ) omdat er om een groot natuur gebied gefietst moet worden.

Donderdag 20 juni was ik in Tarifa, Yipheeeeee, een soort van gesteld doel gehaald en fiets tocht beëindigd. Geen ongelukken gehad, 2x achter lek gereden en 1x remblokjes voor en achter vervangen en uit voorzorg 2 dagen voor het einde van de tocht de trappers vervangen omdat er een wel erg voelbare tik in de rechter trapper was gekomen. verder alles goed gegaan. Geen ketting of tandbladen hoeven te vervangen. De fiets heeft het super gedaan. Thanks Marktplaats en de verkoper bedankt.

Vanaf vrijdag met de camper terug naar NL, lekker relaxed in 5 dagen gedaan zodat ik nog een vakantie achter mijn vakantie in de schoot kreeg geworpen. Bij thuiskomst stond een heus welkom Comité van familie te wachten. Wat is dat fijn om zo thuis te komen! Daarna met zijn allen lekker gebarbecued en bij gekletst.
Ik ga heel voorzichtig maar eens polsen wat mijn lief van een camper vakantie zou vinden…. Maaike en Hans super bedankt dat ik met jullie mocht meerijden!

Dat was hem. Ik ga proberen een paar leuke foto’s erbij te doen.

Voor iedereen die mij gevolgd heeft thanks en ik heb genoten van de opmerkingen.

Liefs Frans.

Reacties

Reacties

Walter

He Frans,

Was weer leuk om te lezen en je bent heel terug wat willen we nog meer !

Walter

Sia

Wow, wat een trip Frans! Respect! Niet alleen de benen die het werk doen maar zeker ook het koppie wat het aan moet kunnen! Tijdens je verhalen moest ik ineens denken aan Gardameer en hoe je bleef proberen als de berg toch echt niet te beklimmen was. ? Volhouder, geniet van je prestatie! ?

Eric

Mooi verteld man! Zie het zo voor me

Sandra

Mooi verhaal weer. Superstoer dat je het gewoon gefixt hebt! En ook weer gezellig dat je terug bent... ???

monica Guus

Wat een schitterende reis en petje af h9r.
Wij vi den het een hele prestatie en geweldig dat jij het hebt doorgezet. Nu een welverdiende rust?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!