blingbling.reismee.nl

Royan en een kort bezoek aan Nederland

Hoi allemaal,

Deze update schrijf ik vanuit Schiedam.
Met Marcel ben ik terug gereden naar Nederland voor een weekje vakantie met de familie op Texel, daarna nog een weekje thuis voor van alles en nog wat en morgen, dinsdag 14 mei met de trein terug naar Royan.

Overzicht vanaf Muzillac: St. Nazaire, Les Moutiers, St. Gilles de croix de Ville, La Faute-Sur-Mer, Rochefort, Pointe-de-la-Coubre, Royan.

Totaal tot nu toe: 2527km, 146:36uur, 18.497 hoogte meters.

Het kamperen is begonnen, in St. Nazaire hebben we de eerste camping genomen toen we door hadden dat de brug net iets te ver voor de dag was.
Het Kamperen gaat prima, tent en slaapzak/ matje doen het prima en zijn warm genoeg ondanks dat de nachten nog wat fris zijn.
Ook de waterdichtheid van de tent is gecheckt en tijdens de eerste regenbuien s nachts heeft de tent geen krimp gegeven gelukkig.

Velen hebben het waarschijnlijk al meegekregen maar de dag na de eerste Kamping zijn we de brug van St. Nazaire over gefietst. Geen fijne brug om over te fietsen met het verkeer wat 2 baans breed voorbij raast. Ik durf te stellen dat de brug bij Le Havre, de pont de Normandie. nog heilig is vergeleken met deze brug.
Echter op de brug troffen we een meneer bij de eerste pijler van de brug die aanstalten maakte van de brug te willen springen.
De meneer keek over de railing heen, ik keek ook mee naar beneden, whow wat hoog, was hij wat kwijt? Het was mij niet direct duidelijk wat hij wilde doen maar toen hij over de railing heen klom was er geen ontkennen meer aan.
Een hachelijke situatie en op gegeven moment balanceerde de man met 1 hand aan de railing en twee hielen boven het water aan de brug. Er mocht niet gebeld worden van hem en met het beetje Frans wat we spreken konden wij hem niet op andere gedachte brengen.
Ik probeerde contact te krijgen met iemand in het voorbij rijdende verkeer wat gelukkig uiteindelijk lukte en een mevrouw stopte.
Met deze dame die op de meneer insprak en contact wist te krijgen met zijn vrouw en dochter via de telefoon van de man kwam de meneer enigszins tot inkeer en daarna hebben Marcel en ik de man over de railing gekregen.
Nadat de politie kwam en de meneer in de politie wagen was gezet, onze gegevens opgenomen waren, kwamen ook de vrouw en dochter van de meneer op de locatie wat tot erg emotionele momenten leidde.
Wat waren wij blij dat de man niet gesprongen had en dat het gelukkig allemaal goed afgelopen was.
De dame die op de man ingesproken had vertelde nog dat dit de 4e(!) persoon was waar zij op ingepraat had die van de brug wilde springen...
Na het verder gaan met fietsen en de brug achter ons te hebben gelaten zijn Marcel en ik eerst maar eens wat gaan drinken.
Wat een erg emotionele ervaring was dit. Iets waar we het nog lang over gehad hebben en wat was ik blij dat Marcel erbij was en dit niet alleen hoefde te verwerken.

De temperaturen worden beter, op een gegeven moment zijn de beenstukken voor het eerst uit gegaan en daarna niet meer aangegaan gelukkig. Ook zijn de schoenen vervangen voor sandalen wat prima fietst en lekker is ook met het oog op de was.

Bij Noirmoutier-en-I'le hebben we de weg genomen waar de tour vorig jaar overheen gefietst is. Deze staat bij vloed onder water en is een leuke ervaring om gefietst te hebben.
Het fietsen in de Vendée is erg leuk, prima fietspaden en erg goed aangegeven allemaal. Het is toch typisch te zien dat dit per provincie zo geweldig kan verschillen. bij het verlaten van de Vendée hield de bewegwijzering ook gewoon op. Na het bordje einde Vendée was er een hele tijd niets meer.

Verder zijn we heel veel oester locaties tegen gekomen, volgens mij is Marcel nu ook wat meer verslaafd aan de oesters.
Kamperen en muggen gaan op sommige plekken niet goed samen.. Het leek wel prijsschieten voor die muggen op sommige plekken.
Volgens de locals slechts 10 dagen per jaar, we nemen het maar aan en balen dat wij in 1 van die 10 dagen ter plekke zijn.

Pasen en 3 gesloten campings in de buurt zijn geen goede combinatie hebben we ondervonden. Eenmaal aangekomen op de beoogde camping onder La Rochelle bleek deze zo vol te zijn dat we moesten omzien naar een andere camping, na twee gesloten campings zijn we maar gaan bellen om uiteindelijk een camping in Rochefort te vinden. Helaas iets verder dan voorzien maar wel 110km afgelegd.

Onder Rochefort twee Spanjaarden die ook op de fiets zijn getroffen en met zijn vieren zijn we uiteindelijk in twee dagen naar Royan gefietst. Erg leuk en wat hebben wij ons verbaasd over wat zij allemaal meeslepen.... van zelf geroosterde amandelen (gestart met 3 kilo) tot een heuse hamer en dekbed voor over de slaapzakken...

In Royan hebben Marcel en ik een auto gehuurd en zijn wij teruggereden naar Brest om de volgende dag terug te rijden naar Nederland.
Ik ben lekker met de familie een weekje naar Texel geweest en vorige week afspraken, tandarts en meer lekker thuis geweest.
Morgen met de trein terug naar Royan en dan vanaf woensdag gaat het weer los.
Volgende week tref ik Raymond in Bilbao.

Een warme groet aan iedereen en tot de volgende update.

Frans

Sandra

Heel heftige ervaring Frans! Super dat je Monsieur hebt kunnen helpen! Laatste weekjes op de fiets komen er al weer aan voor je. Pluk de dag en geniet! X

Mirjam

En nu gaat avontuur weer beginnen. Geniet! Dikke kus

Mary Ann Moxon

Lots of necessary gear, but where is the bling bling? And the wine!!!!

dennis

Bilbao e.o. lijkt mij lastig fietsen. Wij kozen voor het treintje toen we er waren. Zeer onherbergzaam maar wel mooie natuur.... (zagen we door het raam van de trein)
p.s. Hotel Colon in Santander is een fantastische stap terug in de tijd.
p.p.s. Je bent bij de Angliru in de buurt!

Rachid

Ik droom helemaal weg in jouw verhalen.
Ik zou graag mee willen, maar dan op de scooter? op de fiets doe ik het niet na.
Geniet van je fantastische rit!!!